Bóg zbudował wszechświat, który (...) ma swój przedsionek,
swoje Miejsce Święte i swoje Miejsce Najświętsze.
Przedsionkiem stworzenia, czyli świata materialnego, jest
świat słońca, księżyca, gwiazd, roślin, zwierząt i ludzi – jednym słowem rzeczy
zmysłowych. Miejscem Świętym stworzenia jest świat przyczyn, nauki, filozofii i
prawa naturalnego. Miejscem Najświętszym stworzenia jest świat tajemnicy i
objawienia, takiego jak Trójca Święta i Wcielenie. Ten sam klucz, który otwiera
przedsionek stworzenia, nie otwiera Miejsca Świętego stworzenia ani świat
przyczyn nie otwiera Miejsca Najświętszego. Istnieją trzy klucze do świątyni.
Pierwszym kluczem, otwierającym świat materii, jest pięć zmysłów, którymi
smakujemy, widzimy, dotykamy, czujemy i słyszymy świat materialny i w ten
sposób wchodzimy w komunię z nim. Drugim kluczem, otwierającym świat przyczyn i
celów, jest klucz rozumu, który umożliwia nam przeniknięcie wewnętrznych
znaczeń i celów rzeczy. Wreszcie, kluczem, otwierającym Miejsce Najświętsze
stworzenia, jest delikatny klucz wiary.
(...)
Istnieją (...) trzy źródła wizji w tym wszechświecie, każde
inne pod względem rodzaju, a jednak każde będąc udoskonaleniem pozostałych –
oko, rozum i wiara. Pierwsze otwiera przedsionek stworzenia, czyli wszechświata
materialnego; drugie otwiera Miejsce Święte stworzenia, czyli świata przyczynowo-skutkowego
w porządku naturalnym; trzecie otwiera Miejsce Najświętsze, czyli świat
Wcielenia i Łaski.
Abp. Fulton J. Sheen, Agnostycyzm (tłum. własne)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz